ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN KORATON
1. TOEPASSINGSGEBIED
1.1. Onverminderd de toepasselijkheid van eventuele bijzondere voorwaarden
opgenomen in onze offerte, die bij tegenstrijdigheid met onderhavige voorwaarden
voorrang hebben, gelden deze algemene verkoops- en aannemingsvoorwaarden voor elk
aanbod van en elke (toekomstige) overeenkomst met de NV Koraton (hierna “wij” of
“ons”). Deze hebben van rechtswege voorrang op de aankoopvoorwaarden van de klant.
1.2. Een afwijking, aanvulling of wijziging van deze algemene voorwaarden kan ons
slechts worden tegengeworpen indien wij er uitdrukkelijk voorafgaandelijk schriftelijk in
hebben toegestemd.
1.3. De overeenkomst komt slechts tot stand hetzij na ondertekening van onze offerte
door de klant, hetzij na ondertekening van een overeenkomst door beide partijen, hetzij
zodra wij gestart zijn met de uitvoering van de bestelling. Na de totstandkoming van de
overeenkomst kan deze niet meer geannuleerd worden.
2. PRIJZEN
2.1. Prijzen, brochures en catalogi zijn vrijblijvend en zonder verbintenis van ons. De
aanbiedingen door ons of in onze naam gedaan, gelden slechts één maand te rekenen
vanaf de datum van het aanbod, behoudens afwijkend beding.
2.2. Onze prijzen zijn exclusief BTW, verpakkings-, verplaatsings- en transportkosten en
worden van rechtswege vermeerderd met alle belastingen en taksen, zoals ze van
toepassing zijn op de dag van de levering, tenzij anders vermeld.
2.3. De prijzen in de offerte zijn steeds gebaseerd op de thans geldende loonkosten,
kosten van materialen en grondstoffen, sociale premies en overheidslasten,
transportkosten en verzekeringspremies, wisselkoersen en/of andere kosten en de
vigerende wetgeving. Indien een of meerdere van voornoemde objectieve prijsfactoren
een stijging zou ondergaan na de totstandkoming van de overeenkomst, dan wel
wanneer een wetswijziging een stijging van de kostprijs zou veroorzaken, kan het
gedeelte van de prijs dat betrekking heeft op voornoemde prijsfactor(en)
dienovereenkomstig gewijzigd worden en dit maximaal ten belope van 80% van de prijs
en in overeenstemming met de wettelijk toegelaten normen. De prijsherziening zal
geschieden na schriftelijke kennisgeving.
2.4. Indien een voorstudie deel uitmaakt van de overeenkomst, is de offerteprijs
gebaseerd op de veronderstelling dat alle noodzakelijke informatie die van invloed is op
de studie vóór de aanvang ervan aan ons wordt bezorgd. Bijkomende werkzaamheden
die het gevolg zijn van ontbrekende, foutieve of laattijdig aangeleverde informatie, worden
uitgevoerd en aangerekend in regie.
2.5. Indien een voorstudie deel uitmaakt van de overeenkomst, is de offerteprijs
gebaseerd op een eenmalige uitwerking van deze studie. Bijkomende uitwerkingen die
voortvloeien uit wijzigingen op vraag van de klant en die niet het gevolg zijn van onze
fout, worden uitgevoerd en aangerekend in regie.
3. LEVERING
3.1. De uitvoerings- of leveringstermijnen gelden slechts ten indicatieven titel en
verbinden ons niet strikt. Het overschrijden van de voorziene uitvoerings- of
leveringstermijn kan onder geen enkele voorwaarde, behoudens in geval van opzet of
zware fout in hoofde van ons, de ontbinding van de koopovereenkomst met zich
meebrengen en/of tot het verschuldigd zijn van een schadevergoeding.
3.2. In geval van vertraging wegens onvoorziene verkeers-, productie- of
afhandelingsomstandigheden, hebben wij het recht om een nieuwe leveringsdatum
overeen te komen. Wijzigingen in de bestellingen hebben tot gevolg dat de bedongen
termijnen automatisch worden verlengd.
3.3. De aangeduide losplaats moet behoorlijk bereikbaar zijn. Voordat de vrachtwagen
aankomt, zorgt de klant voor: (i) vrije inrit voor een normale vrachtwagen; (ii) vrije
losplaats voor vrachtwagen en vracht; (iii) het nodige stophout.
3.4. De chauffeur beslist in hoeverre het terrein berijdbaar is. De klant mag die
bevoegdheid overnemen mits schriftelijke overeenkomst en mits overname van de
volledige verantwoordelijkheid voor alle gevolgen. Alle gevolgen voortspruitend uit een
slechtgelegen of moeilijk bereikbare losplaats, zijn uitsluitend ten laste van de klant, die
reeds door de aanduiding ervan, alle verantwoordelijkheid op zich neemt. De klant
vrijwaart ons, zonder enige beperking, tegen ieder verhaal van derden. De verkoper kan
niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele schade die zich voordoet wanneer
de studies door haar werden opgemaakt zonder dat zij ook nadien vloer- of
structuurelementen heeft geleverd aan de bouwmaterialenhandelaar, de aannemer of de
bouwheer.
3.5. In geval van levering op de bouwwerf door onze zorgen zal iedere overschrijding van
de toegestane lostijd, die vastgesteld is op 2,5 minuten per ton, van rechtswege en
zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot een vergoeding voor wachturen. Er wordt
gerekend per begonnen kwartier.
3.6. Diegene die ter plaatse van de levering de goederen in ontvangst neemt, wordt
geacht daartoe door de klant te zijn gemachtigd en dient de nodige leveringsdocumenten
te ondertekenen.
3.7. Weigert de klant de levering af te nemen of maakt de klant de levering onmogelijk,
dan zijn wij gerechtigd om een stockagekost van 2,00€/lm per maand (excl. BTW) in
rekening te brengen. Dit onverminderd ons recht om, na schriftelijke ingebrekestelling aan
de klant, de overeenkomst zonder rechterlijke machtiging tevens te schorsen of te
ontbinden. In voorkomend geval blijft de volledige prijs verschuldigd, onverminderd ons
recht om onze meerdere schade te bewijzen.
3.8. Het uitvoeren van een voorstudie is een inspanningsverbintenis: wij verbinden ons
ertoe om inspanningen te leveren die van een normaal zorgvuldig en vooruitziend
persoon verwacht mogen worden, geplaatst in dezelfde concrete omstandigheden.
3.9. De teruggave van geconsigneerde goederen (zoals. houtlatten en paletten) wordt
aanvaard tot ten laatste één jaar na de levering.
4. LOSSEN
Het lossen en plaatsen van de elementen, en de hieraan verbonden kosten, zijn ten laste
en op de verantwoordelijkheid van de klant.
5. PLAATSING
De prefabelementen moeten geplaatst worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant
en volgens de regels van de kunst.
6. AANVAARDING
6.1. De klant is gehouden de goederen bij afhaling of levering met de nodige zorg te
(laten) onderzoeken. In geval van levering franco werf, zal de klant de goederen in
ontvangst nemen en onderzoeken alvorens deze af te laden. In geval wij zorgen voor de
plaatsing, zal de klant de goederen in ontvangst nemen en onderzoeken alvorens ze
verwerkt worden.
6.2. Elk(e) zichtbaar gebrek of niet-conformiteit, die niet op precieze manier is vermeld
op de laadbon bij afhaling of de leveringsbon bij levering, wordt geacht definitief
aanvaard te zijn.
6.3. Eventuele kosten die de klant op eigen initiatief maakt naar aanleiding van een
beweerd(e) gebrek/niet-conformiteit, zonder onze voorafgaande schriftelijke
goedkeuring, zijn steeds voor rekening van de klant.
6.4. De klant erkent dat het legplan een essentieel onderdeel vormt van de correcte
plaatsing en de vereiste kwaliteit van de aan te wenden goederen. Indien de klant op
enige wijze afwijkt van dit legplan, door bijvoorbeeld de producten op een andere wijze
te plaatsen of andere producten aan te wenden, dan gebeurt dit uitsluitend op eigen
verantwoordelijkheid van de klant. Wij aanvaarden in dat geval geen enkele
aansprakelijkheid voor eventuele schade, gebreken, verminderde functionaliteit of
afwijkingen die hieruit voortvloeien. De klant vrijwaart ons voor alle aanspraken van
derden en/of kosten die hieruit voortvloeien.
7. EIGENDOMSVOORBEHOUD EN RISICO’S
7.1. De goederen blijven onze eigendom tot volledige betaling van de hoofdsom,
interesten, verhogingen en accessoire kosten.
7.2. De klant verbindt er zich toe de goederen niet te verkopen noch aan derden af te
staan of als zekerheid aan te wenden, zolang zij onze eigendom blijven. Worden de
goederen toch verkocht, dan zal het eigendomsvoorbehoud ingevolge zakelijke
subrogatie gelden op de schuldvordering (met betrekking tot de koopprijs) ten aanzien
van de derde koper. Het eigendomsvoorbehoud zal eveneens nog toepassing vinden
wanneer de geleverde goederen bewerkt of vermengd werden met andere goederen en
zelfs indien zij onroerend zijn geworden door incorporatie.
7.3. Het risico van de goederen gaat over op de klant op het ogenblik van de
totstandkoming van de overeenkomst.
8. FACTURATIE EN BETALING
8.1. De facturen zijn betaalbaar binnen 15 dagen na factuurdatum, tenzij andere
betalingsvoorwaarden op de factuur gespecifieerd worden.
8.2. Het niet-betalen op de vervaldag brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling
een interest met zich mee: (i) de aanrekening van een interest vanaf de vervaldag,
berekend aan de rentevoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de
bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, met een minimum van
12%; (ii) een forfaitaire schadevergoeding wegens laattijdige betaling ten belope van 12%
van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 125,00 EUR.
8.3. De betaling van (een gedeelte van) een gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding
van de uitgevoerde werken en de integrale factuur.
8.4. Ingeval van niet-betaling op de vervaldag, en na aangetekende ingebrekestelling,
behouden wij ons het recht voor om: (i) de onmiddellijke en onverkorte betaling te
vorderen van alle openstaande bedragen, voortvloeiend uit deze of enige andere
overeenkomst tussen de partijen; (ii) de uitvoering van onze verplichtingen, geheel of
gedeeltelijk, voortvloeiend uit deze of enige andere overeenkomst tussen de partijen, op
te schorten of definitief stop te zetten ingevolge de ontbinding, ten laste van de klant. In
geval van ontbinding halen wij de goederen terug waar zij zich bevinden, en blijft de klant
van rechtswege gehouden tot betaling van de factuur.
8.5. Klachten betreffende de factuur dienen op straffe van verval binnen de 8 dagen na
de factuurdatum te gebeuren bij aangetekend en gemotiveerd schrijven.
8.6. Geen enkele klacht, van welke aard ook, zelfs indien deze door ons in overweging
wordt genomen, ontslaat de klant van zijn verplichting om de overeengekomen
betalingstermijnen strikt na te leven.
9. WAARBORG EN AANSPRAKELIJKHEID
9.1. Onze goederen zijn gewaarborgd tegen verborgen gebreken. Alleszins moet de
draagwijdte en de aard van de verborgen gebreken restrictief geïnterpreteerd worden
omdat de klant gehouden is tot een nauwgezet onderzoek van de goederen bij de in
ontvangstname.
9.2. Opdat de klant aanspraak zou kunnen maken op vrijwaring voor verborgen gebreken,
dient aan de wettelijke vereisten daartoe te zijn voldaan. Onze aansprakelijkheid of
kennis van verborgen gebreken wordt niet vermoed. Conventioneel wordt bepaald dat de
korte termijn waarvan sprake in artikel 1648 oud BW 6 maanden beloopt vanaf de datum
van levering, en dat elke aanspraak op vrijwaring vervalt bij verwerking, verandering,
herstel door de klant of door derden, of doorverkoop van het geleverde. De klant kan zijn
rechten enkel uitoefenen als hij ons binnen een termijn van 14 kalenderdagen na de
datum waarop hij het gebrek heeft vastgesteld, per aangetekende brief daarvan op de
hoogte heeft gebracht. Aanspraken op vrijwaring wegens verborgen gebreken kunnen
door de klant niet ingeroepen worden om zijn verbintenissen tot betaling uit te stellen of
op te schorten.
9.3. De waarborg voor verborgen gebreken, die van dien aard zijn de stabiliteit van dat
gebouw in het gedrang te brengen, is in elk geval beperkt tot 10 jaar vanaf de levering.
9.4. In geen geval treft ons enige aansprakelijkheid wanneer de schade in oorzakelijk
verband staat met een feit dat de medecontractant of onderaannemer een door ons
geleverd goed met een welbepaalde kwaliteit aanwendt of laat aanwenden in een
constructie waarvan, gelet op de aard en de karakteristieken van de constructie,
goederen van een andere kwaliteit vereist zijn.
9.5. Onverminderd de artikelen 6 en 9.1-9.4, kunnen wij ten aanzien van de klant slechts
contractueel aansprakelijk worden gesteld voor schade ingevolge een zware of
opzettelijke fout en ingevolge fouten die het leven of de fysieke integriteit van een
persoon aantasten.
9.6. Onze aansprakelijkheid voor eender welk gebrek, zichtbaar of onzichtbaar, is
alleszins beperkt tot de directe en voorzienbare schade, met uitsluiting van elke schade
inzake gebruik of exploitatie, gevolgschade of indirecte schade (zoals maar niet beperkt
tot winstderving, omzet- of productieverlies, administratiekosten, verlies van cliënteel of
vorderingen van derden), en beloopt maximaal de door ons gefactureerde bedragen voor
de levering of het gedeelte van de levering waarop de klacht betrekking heeft, te weten
de prijs, met uitsluiting van de kosten van verwijdering of vervanging.
9.7. De klant doet afstand van iedere buitencontractuele vordering jegens ons en/of onze
hulppersonen, behoudens in geval van schade als gevolg van een aantasting van de
fysieke of psychische integriteit of van een fout begaan met het opzet schade te
berokkenen.
9.8. De klant verbindt zich ertoe voormelde bepaling te integreren in het hoofdcontract
met de bouwheer/opdrachtgever, minstens verbindend te maken t.a.v. de
bouwheer/opdrachtgever zodat ook de bouwheer/opdrachtgever afstand doet van iedere
buitencontractuele vordering jegens ons en/of onze hulppersonen, behoudens in geval
van schade als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of van
een fout begaan met het opzet schade te berokkenen.
9.9. De klant vrijwaart ons en/of onze hulppersonen voor alle schade, kosten, of verliezen
die geleden als gevolg van een buitencontractuele vordering ingesteld door een derde,
voor zover deze schade, kosten, of verliezen niet zouden zijn geleden indien de
buitencontractuele aansprakelijkheid van ons en/of onze hulppersonen jegens de
bouwheer/opdrachtgever uitgesloten zou zijn geweest in de contractuele relatie tussen de
klant en de bouwheer/opdrachtgever.
9.10. De klant verbindt zich ertoe om ervoor te zorgen dat de
aansprakelijkheidsbeperkingen en uitsluitingen in deze algemene voorwaarden
doorwerken in het contract tussen de klant en de bouwheer/opdrachtgever. Indien en
voor zover dergelijke beperkingen of uitsluitingen niet tegenwerpelijk zijn aan de
bouwheer/opdrachtgever, zal de klant ons en/of onze hulppersonen vrijwaren tegen alle
schade, kosten, of verliezen die ontstaan doordat de aansprakelijkheidsbeperkingen of
uitsluitingen niet volledig kunnen worden ingeroepen.
9.11. Onverminderd de toepassing van de overige bepalingen van dit artikel, is onze
aansprakelijkheid en/of van onze hulppersonen in ieder geval en ongeacht de reden en
het type van aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag waarvoor wij en/of onze
hulppersonen verzekerd zijn.
9.12. Eventuele kosten die de klant op eigen initiatief maakt, zonder onze voorafgaande
schriftelijke goedkeuring, zijn steeds voor rekening van de klant.
10. OVERMACHT EN IMPREVISIE
10.1. In geval van overmacht (art. 5.226 BW) of verandering van omstandigheden (art.
5.74 BW), zelfs wanneer zij niet tot blijvende en/of volstrekte onmogelijkheid van
uitvoering leidt, zijn wij van rechtswege gemachtigd onze verbintenissen op te schorten of
zelfs eenzijdig te annuleren, na de klant daarvan te hebben verwittigd. Wij kunnen in géén
geval tot schadevergoeding gehouden zijn.
10.2. Worden conventioneel onder meer als overmacht beschouwd: oorlog, staking of
lock-out, weersomstandigheden, brand, natuur- en andere rampen, epidemieën en
pandemieën, uitzonderlijke schaarste van grondstoffen of koopwaar,
overheidsbeslissingen die invloed hebben op de uitvoering van de verbintenissen, en dit
zowel wanneer de overmacht zich voordoet bij ons als bij onze leveranciers.
11. PUBLICITEIT
De klant geeft ons toestemming om gratis één of meerdere publicitaire panelen op de
bouwwerf te plaatsen. Evenzeer behouden wij ons het recht voor redactionele artikels op
te stellen en te publiceren, gebruik makend van foto’s en tekeningen die betrekking
hebben op de werf.
12. INTELLECTUELE EIGENDOM
12.1. Alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrechten merkenrechten,
domeinnamen, octrooien) met betrekking tot de geleverde goederen, blijven onze
eigendom en worden niet overgedragen, noch in licentie gegeven aan de klant.
12.2. Alle ideeën, studies, plannen, tekeningen, berekeningen, knowhow of andere
intellectuele eigendom etc. die door ons aan de klant worden verstrekt, blijven onze
eigendom, beschermd door intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen
zij niet verspreid of misbruikt worden, noch door de klant, noch door derden.
12.3. De klant mag de geleverde goederen niet kopiëren, veranderen, herbouwen of
reconstrueren.
13. ALGEMENE BEPALINGEN
13.1. De klant erkent – behoudens tegenbewijs – kennis te hebben genomen van deze
algemene voorwaarden in al haar geschreven en gedrukte bepalingen. Hij erkent dat
deze voorwaarden de integrale tekst uitmaken van de overeenkomst tussen beide
partijen, en alle voorafgaande mondelinge of schriftelijke voorstellen tot verbintenissen
en/of van hem uitgaande documenten vervangen en vernietigen, evenals elke andere
mededeling tot nog toe tussen partijen gedaan met betrekking tot de inhoud van deze
overeenkomst, en erkent deze te aanvaarden.
13.2. Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van u ontvangen met
het oog op de uitvoering van de overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en
directe marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst,
het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd
belang. De verwerkingsverantwoordelijke is Koraton (BE0424.217.424), gevestigd te
Visserskaai 26, 8500 Kortrijk. Deze persoonsgegevens worden alleen doorgegeven aan
verwerkers, ontvangers en/of derden indien noodzakelijk in het kader van voormelde
doeleinden voor de verwerking.
13.3. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens
die hij aan ons bezorgt en verbindt er zich toe de Algemene Verordening
Gegevensbescherming na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de
persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke
persoonsgegevens die hij van ons en onze medewerkers zou ontvangen. Door
ondertekening van de offerte verklaart de klant dat hij afdoende geïnformeerd werd over
de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, op verbetering,
op het wissen en op het instellen van bezwaar.
13.4. De eventuele nietigheid van een of meerdere bedingen uit deze algemene
voorwaarden, doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van alle andere clausules. In
voorkomend geval wordt het getroffen (of het getroffen deel van het) beding in onderling
overleg met de klant vervangen door een beding dat zoveel als mogelijk met het doel en
de strekking van het getroffen beding overeenstemt.
13.5. De partijen erkennen dat elk beding werkelijk door hen is gewild en geen (kennelijk)
onevenwicht tussen de rechten en plichten van de partijen doet ontstaan.
14. BETWISTINGEN
14.1. Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht, met
uitdrukkelijke uitsluiting van het Weens Koopverdrag.
14.2. Alleen de rechtbanken van Kortrijk zijn bevoegd voor betwistingen omtrent de
geldigheid, interpretatie of uitvoering van de overeenkomst.