ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN KORATON 
 
1. TOEPASSINGSGEBIED 
1.1. Onverminderd  de  toepasselijkheid  van  eventuele  bijzondere  voorwaarden 
opgenomen  in  onze  offerte,  die  bij  tegenstrijdigheid  met  onderhavige  voorwaarden 
voorrang hebben, gelden deze algemene verkoops- en aannemingsvoorwaarden voor elk 
aanbod  van  en  elke  (toekomstige)  overeenkomst  met  de  NV  Koraton  (hierna  “wij”  of 
“ons”). Deze hebben van rechtswege voorrang op de aankoopvoorwaarden van de klant.  
1.2. Een  afwijking,  aanvulling  of  wijziging  van  deze  algemene  voorwaarden  kan  ons 
slechts  worden  tegengeworpen  indien  wij  er  uitdrukkelijk  voorafgaandelijk  schriftelijk  in 
hebben toegestemd. 
1.3. De  overeenkomst  komt  slechts  tot  stand  hetzij  na  ondertekening  van  onze  offerte 
door de klant, hetzij na ondertekening van een overeenkomst door beide partijen, hetzij 
zodra wij gestart zijn met de uitvoering van de bestelling. Na de totstandkoming van de 
overeenkomst kan deze niet meer geannuleerd worden.


2. PRIJZEN 
2.1. Prijzen,  brochures  en  catalogi  zijn  vrijblijvend  en  zonder  verbintenis  van  ons.  De 
aanbiedingen door ons of in onze naam gedaan, gelden slechts één maand te rekenen 
vanaf de datum van het aanbod, behoudens afwijkend beding.  
2.2. Onze prijzen zijn exclusief BTW, verpakkings-, verplaatsings- en transportkosten en 
worden  van  rechtswege  vermeerderd  met  alle  belastingen  en  taksen,  zoals  ze  van 
toepassing zijn op de dag van de levering, tenzij anders vermeld. 
2.3. De  prijzen  in  de  offerte  zijn  steeds  gebaseerd  op  de  thans  geldende  loonkosten, 
kosten  van  materialen  en  grondstoffen,  sociale  premies  en  overheidslasten, 
transportkosten  en  verzekeringspremies,  wisselkoersen  en/of  andere  kosten  en  de 
vigerende  wetgeving.  Indien  een  of  meerdere  van  voornoemde  objectieve  prijsfactoren 
een  stijging  zou  ondergaan  na  de  totstandkoming  van  de  overeenkomst,  dan  wel 
wanneer  een  wetswijziging  een  stijging  van  de  kostprijs  zou  veroorzaken,  kan  het 
gedeelte  van  de  prijs  dat  betrekking  heeft  op  voornoemde  prijsfactor(en) 
dienovereenkomstig gewijzigd worden en dit maximaal ten belope van 80% van de prijs 
en  in  overeenstemming  met  de  wettelijk  toegelaten  normen.  De  prijsherziening  zal 
geschieden na schriftelijke kennisgeving. 
2.4. Indien  een  voorstudie  deel  uitmaakt  van  de  overeenkomst,  is  de  offerteprijs 
gebaseerd op de veronderstelling dat alle noodzakelijke informatie die van invloed is op 
de studie vóór de aanvang ervan aan ons wordt bezorgd. Bijkomende werkzaamheden 
die het gevolg zijn van ontbrekende, foutieve of laattijdig aangeleverde informatie, worden 
uitgevoerd en aangerekend in regie. 
2.5. Indien  een  voorstudie  deel  uitmaakt  van  de  overeenkomst,  is  de  offerteprijs 
gebaseerd  op  een  eenmalige  uitwerking  van  deze  studie.  Bijkomende  uitwerkingen  die 
voortvloeien  uit  wijzigingen  op  vraag  van  de  klant  en  die  niet  het  gevolg  zijn  van  onze 
fout, worden uitgevoerd en aangerekend in regie. 


3. LEVERING 
3.1. De  uitvoerings-  of  leveringstermijnen  gelden  slechts  ten  indicatieven  titel  en 
verbinden  ons  niet  strikt.  Het  overschrijden  van  de  voorziene  uitvoerings-  of 
leveringstermijn  kan  onder  geen  enkele  voorwaarde,  behoudens  in  geval  van  opzet  of 
zware  fout  in  hoofde  van  ons,  de  ontbinding  van  de  koopovereenkomst  met  zich 
meebrengen en/of tot het verschuldigd zijn van een schadevergoeding.  
3.2. In  geval  van  vertraging  wegens  onvoorziene  verkeers-,  productie-  of 
afhandelingsomstandigheden,  hebben  wij  het  recht  om  een  nieuwe  leveringsdatum 
overeen  te  komen.  Wijzigingen  in  de  bestellingen  hebben  tot  gevolg  dat  de  bedongen 
termijnen automatisch worden verlengd.  
3.3. De  aangeduide  losplaats  moet  behoorlijk  bereikbaar  zijn.  Voordat  de  vrachtwagen 
aankomt,  zorgt  de  klant  voor:  (i)  vrije  inrit  voor  een  normale  vrachtwagen;  (ii)  vrije 
losplaats voor vrachtwagen en vracht; (iii) het nodige stophout.  
3.4. De  chauffeur  beslist  in  hoeverre  het  terrein  berijdbaar  is.  De  klant  mag  die 
bevoegdheid  overnemen  mits  schriftelijke  overeenkomst  en  mits  overname  van  de 
volledige  verantwoordelijkheid  voor  alle  gevolgen.  Alle  gevolgen  voortspruitend  uit  een 
slechtgelegen of moeilijk bereikbare losplaats, zijn uitsluitend ten laste van de klant, die 
reeds  door  de  aanduiding  ervan,  alle  verantwoordelijkheid  op  zich  neemt.  De  klant 
vrijwaart ons, zonder enige beperking, tegen ieder verhaal van derden. De verkoper kan 
niet verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele schade die  zich voordoet  wanneer 
de  studies  door  haar  werden  opgemaakt  zonder  dat  zij  ook  nadien  vloer-  of 
structuurelementen heeft geleverd aan de bouwmaterialenhandelaar, de aannemer of de 
bouwheer. 
3.5. In geval van levering op de bouwwerf door onze zorgen zal iedere overschrijding van 
de  toegestane  lostijd,  die  vastgesteld  is  op  2,5  minuten  per  ton,  van  rechtswege  en 
zonder ingebrekestelling aanleiding geven tot een vergoeding voor wachturen. Er wordt 
gerekend per begonnen kwartier.  
3.6. Diegene  die  ter  plaatse  van  de  levering  de  goederen  in  ontvangst  neemt,  wordt 
geacht daartoe door de klant te zijn gemachtigd en dient de nodige leveringsdocumenten 
te ondertekenen.   
3.7. Weigert de klant de levering af te nemen of maakt de klant de levering onmogelijk, 
dan  zijn  wij  gerechtigd  om  een  stockagekost  van  2,00€/lm  per  maand  (excl.  BTW)  in 
rekening te brengen. Dit onverminderd ons recht om, na schriftelijke ingebrekestelling aan 
de  klant,  de  overeenkomst  zonder  rechterlijke  machtiging  tevens  te  schorsen  of  te 
ontbinden. In voorkomend geval blijft de volledige prijs verschuldigd, onverminderd ons 
recht om onze meerdere schade te bewijzen.  
3.8. Het  uitvoeren  van  een  voorstudie  is  een  inspanningsverbintenis:  wij  verbinden  ons 
ertoe  om  inspanningen  te  leveren  die  van  een  normaal  zorgvuldig  en  vooruitziend 
persoon verwacht mogen worden, geplaatst in dezelfde concrete omstandigheden.   
3.9. De  teruggave  van  geconsigneerde  goederen  (zoals.  houtlatten  en  paletten)  wordt 
aanvaard tot ten laatste één jaar na de levering.  


4. LOSSEN 
Het lossen en plaatsen van de elementen, en de hieraan verbonden kosten, zijn ten laste 
en op de verantwoordelijkheid van de klant. 


5. PLAATSING  
De prefabelementen moeten geplaatst worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant 
en volgens de regels van de kunst.  


6. AANVAARDING 
6.1. De  klant  is  gehouden  de  goederen  bij  afhaling  of  levering  met  de  nodige  zorg  te 
(laten)  onderzoeken.  In  geval  van  levering  franco  werf,  zal  de  klant  de  goederen  in 
ontvangst nemen en onderzoeken alvorens deze af te laden. In geval wij zorgen voor de 
plaatsing,  zal  de  klant  de  goederen  in  ontvangst  nemen  en  onderzoeken  alvorens  ze 
verwerkt worden.   
6.2. Elk(e) zichtbaar gebrek of niet-conformiteit, die niet op precieze manier is vermeld 
op  de  laadbon  bij  afhaling  of  de  leveringsbon  bij  levering,  wordt  geacht  definitief 
aanvaard te zijn.  
6.3. Eventuele  kosten  die  de  klant  op  eigen  initiatief  maakt  naar  aanleiding  van  een 
beweerd(e)  gebrek/niet-conformiteit,  zonder  onze  voorafgaande  schriftelijke 
goedkeuring, zijn steeds voor rekening van de klant. 
6.4. De  klant  erkent  dat  het  legplan  een  essentieel  onderdeel  vormt  van  de  correcte 
plaatsing en de vereiste kwaliteit van de aan te wenden goederen. Indien de klant op 
enige wijze afwijkt van dit legplan, door bijvoorbeeld de producten op een andere wijze 
te  plaatsen  of  andere  producten  aan  te  wenden,  dan  gebeurt  dit  uitsluitend  op  eigen 
verantwoordelijkheid  van  de  klant.  Wij  aanvaarden  in  dat  geval  geen  enkele 
aansprakelijkheid  voor  eventuele  schade,  gebreken,  verminderde  functionaliteit  of 
afwijkingen  die  hieruit  voortvloeien.  De  klant  vrijwaart  ons  voor  alle  aanspraken  van 
derden en/of kosten die hieruit voortvloeien.  


7. EIGENDOMSVOORBEHOUD EN RISICO’S 
7.1. De  goederen  blijven  onze  eigendom  tot  volledige  betaling  van  de  hoofdsom, 
interesten, verhogingen en accessoire kosten.  
7.2. De  klant  verbindt  er  zich  toe  de  goederen  niet  te  verkopen  noch  aan  derden  af  te 
staan  of  als  zekerheid  aan  te  wenden,  zolang  zij  onze  eigendom  blijven.  Worden  de 
goederen  toch  verkocht,  dan  zal  het  eigendomsvoorbehoud  ingevolge  zakelijke 
subrogatie  gelden  op  de  schuldvordering  (met  betrekking  tot  de  koopprijs)  ten  aanzien 
van  de  derde  koper.  Het  eigendomsvoorbehoud  zal  eveneens  nog  toepassing  vinden 
wanneer de geleverde goederen bewerkt of vermengd werden met andere goederen en 
zelfs indien zij onroerend zijn geworden door incorporatie.  
7.3. Het  risico  van  de  goederen  gaat  over  op  de  klant  op  het  ogenblik  van  de 
totstandkoming van de overeenkomst.  


8. FACTURATIE EN BETALING 
8.1. De  facturen  zijn  betaalbaar  binnen  15  dagen  na  factuurdatum,  tenzij  andere 
betalingsvoorwaarden op de factuur gespecifieerd worden.  
8.2. Het niet-betalen op de vervaldag brengt van rechtswege en zonder ingebrekestelling 
een  interest  met  zich  mee:  (i)  de  aanrekening  van  een  interest  vanaf  de  vervaldag, 
berekend aan de rentevoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de 
bestrijding  van  de  betalingsachterstand  bij  handelstransacties,  met  een  minimum  van 
12%; (ii) een forfaitaire schadevergoeding wegens laattijdige betaling ten belope van 12% 
van het verschuldigde bedrag, met een minimum van 125,00 EUR. 
8.3. De betaling van (een gedeelte van) een gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding 
van de uitgevoerde werken en de integrale factuur. 
8.4. Ingeval  van  niet-betaling  op  de  vervaldag,  en  na  aangetekende  ingebrekestelling, 
behouden  wij  ons  het  recht  voor  om:  (i)  de  onmiddellijke  en  onverkorte  betaling  te 
vorderen  van  alle  openstaande  bedragen,  voortvloeiend  uit  deze  of  enige  andere 
overeenkomst  tussen  de  partijen;  (ii)  de  uitvoering  van  onze  verplichtingen,  geheel  of 
gedeeltelijk, voortvloeiend uit deze of enige andere overeenkomst tussen de partijen, op 
te schorten of definitief stop te zetten ingevolge de ontbinding, ten laste van de klant. In 
geval van ontbinding halen wij de goederen terug waar zij zich bevinden, en blijft de klant 
van rechtswege gehouden tot betaling van de factuur. 
8.5. Klachten betreffende de factuur dienen op straffe van verval binnen de 8 dagen na 
de factuurdatum te gebeuren bij aangetekend en gemotiveerd schrijven. 
8.6. Geen enkele klacht, van welke aard ook, zelfs indien deze door ons in overweging 
wordt  genomen,  ontslaat  de  klant  van  zijn  verplichting  om  de  overeengekomen 
betalingstermijnen strikt na te leven.  


9. WAARBORG EN AANSPRAKELIJKHEID 
9.1. Onze  goederen  zijn  gewaarborgd  tegen  verborgen  gebreken.  Alleszins  moet  de 
draagwijdte  en  de  aard  van  de  verborgen  gebreken  restrictief  geïnterpreteerd  worden 
omdat  de  klant  gehouden  is  tot  een  nauwgezet  onderzoek  van  de  goederen  bij  de  in 
ontvangstname.  
9.2. Opdat de klant aanspraak zou kunnen maken op vrijwaring voor verborgen gebreken, 
dient  aan  de  wettelijke  vereisten  daartoe  te  zijn  voldaan.  Onze  aansprakelijkheid  of 
kennis van verborgen gebreken wordt niet vermoed. Conventioneel wordt bepaald dat de 
korte termijn waarvan sprake in artikel 1648 oud BW 6 maanden beloopt vanaf de datum 
van  levering,  en  dat  elke  aanspraak  op  vrijwaring  vervalt  bij  verwerking,  verandering, 
herstel door de klant of door derden, of doorverkoop van het geleverde. De klant kan zijn 
rechten  enkel  uitoefenen  als  hij  ons  binnen  een  termijn  van  14  kalenderdagen  na  de 
datum  waarop  hij  het  gebrek  heeft  vastgesteld,  per  aangetekende  brief  daarvan  op  de 
hoogte  heeft  gebracht.  Aanspraken  op  vrijwaring  wegens  verborgen  gebreken  kunnen 
door de klant niet ingeroepen worden om zijn verbintenissen tot betaling uit te stellen of 
op te schorten.  
9.3. De waarborg voor verborgen gebreken, die van dien aard zijn de stabiliteit van dat 
gebouw in het gedrang te brengen, is in elk geval beperkt tot 10 jaar vanaf de levering.  
9.4. In  geen  geval  treft  ons  enige  aansprakelijkheid  wanneer  de  schade  in  oorzakelijk 
verband  staat  met  een  feit  dat  de  medecontractant  of  onderaannemer  een  door  ons 
geleverd  goed  met  een  welbepaalde  kwaliteit  aanwendt  of  laat  aanwenden  in  een 
constructie  waarvan,  gelet  op  de  aard  en  de  karakteristieken  van  de  constructie, 
goederen van een andere kwaliteit vereist zijn.  
9.5. Onverminderd de artikelen 6 en 9.1-9.4, kunnen wij ten aanzien van de klant slechts 
contractueel  aansprakelijk  worden  gesteld  voor  schade  ingevolge  een  zware  of 
opzettelijke  fout  en  ingevolge  fouten  die  het  leven  of  de  fysieke  integriteit  van  een 
persoon aantasten.  
9.6. Onze  aansprakelijkheid  voor  eender  welk  gebrek,  zichtbaar  of  onzichtbaar,  is 
alleszins beperkt tot de directe en voorzienbare schade, met uitsluiting van elke schade 
inzake gebruik of exploitatie, gevolgschade of indirecte schade (zoals maar niet beperkt 
tot  winstderving,  omzet-  of  productieverlies,  administratiekosten,  verlies  van  cliënteel  of 
vorderingen van derden), en beloopt maximaal de door ons gefactureerde bedragen voor 
de levering of het gedeelte van de levering waarop de klacht betrekking heeft, te weten 
de prijs, met uitsluiting van de kosten van verwijdering of vervanging.  
9.7. De klant doet afstand van iedere buitencontractuele vordering jegens ons en/of onze 
hulppersonen,  behoudens  in  geval  van  schade  als  gevolg  van  een  aantasting  van  de 
fysieke  of  psychische  integriteit  of  van  een  fout  begaan  met  het  opzet  schade  te 
berokkenen. 
9.8. De  klant  verbindt  zich  ertoe  voormelde  bepaling  te  integreren  in  het  hoofdcontract 
met  de  bouwheer/opdrachtgever,  minstens  verbindend  te  maken  t.a.v.  de  
bouwheer/opdrachtgever zodat ook de bouwheer/opdrachtgever afstand doet van iedere 
buitencontractuele  vordering  jegens  ons  en/of  onze  hulppersonen,  behoudens  in  geval 
van schade als gevolg van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit of van 
een fout begaan met het opzet schade te berokkenen.  
9.9. De klant vrijwaart ons en/of onze hulppersonen voor alle schade, kosten, of verliezen 
die geleden als gevolg van een buitencontractuele vordering ingesteld door  een derde, 
voor  zover  deze  schade,  kosten,  of  verliezen  niet  zouden  zijn  geleden  indien  de 
buitencontractuele  aansprakelijkheid  van  ons  en/of  onze  hulppersonen  jegens  de 
bouwheer/opdrachtgever uitgesloten zou zijn geweest in de contractuele relatie tussen de 
klant en de bouwheer/opdrachtgever. 
9.10. De  klant  verbindt  zich  ertoe  om  ervoor  te  zorgen  dat  de 
aansprakelijkheidsbeperkingen  en  uitsluitingen  in  deze  algemene  voorwaarden 
doorwerken  in  het  contract  tussen  de  klant  en  de  bouwheer/opdrachtgever.  Indien  en 
voor  zover  dergelijke  beperkingen  of  uitsluitingen  niet  tegenwerpelijk  zijn  aan  de 
bouwheer/opdrachtgever, zal de klant ons en/of onze hulppersonen vrijwaren tegen alle 
schade,  kosten,  of  verliezen  die  ontstaan  doordat  de  aansprakelijkheidsbeperkingen  of 
uitsluitingen niet volledig kunnen worden ingeroepen. 
9.11. Onverminderd  de  toepassing  van  de  overige  bepalingen  van  dit  artikel,  is  onze 
aansprakelijkheid en/of van onze hulppersonen in ieder geval en ongeacht de reden en 
het  type  van  aansprakelijkheid  beperkt  tot  het  bedrag  waarvoor  wij  en/of  onze 
hulppersonen verzekerd zijn. 
9.12. Eventuele kosten die de klant op eigen initiatief maakt, zonder onze voorafgaande 
schriftelijke goedkeuring, zijn steeds voor rekening van de klant.  


10. OVERMACHT EN IMPREVISIE  
10.1. In  geval  van  overmacht  (art.  5.226  BW) of  verandering  van  omstandigheden  (art. 
5.74  BW),  zelfs  wanneer  zij  niet  tot  blijvende  en/of  volstrekte  onmogelijkheid  van 
uitvoering leidt, zijn wij van rechtswege gemachtigd onze verbintenissen op te schorten of 
zelfs eenzijdig te annuleren, na de klant daarvan te hebben verwittigd. Wij kunnen in géén 
geval tot schadevergoeding gehouden zijn.  
10.2. Worden  conventioneel  onder  meer  als  overmacht  beschouwd:  oorlog,  staking  of 
lock-out,  weersomstandigheden,  brand,  natuur-  en  andere  rampen,  epidemieën  en 
pandemieën,  uitzonderlijke  schaarste  van  grondstoffen  of  koopwaar, 
overheidsbeslissingen die invloed hebben op de uitvoering van de verbintenissen, en dit 
zowel wanneer de overmacht zich voordoet bij ons als bij onze leveranciers.   


11. PUBLICITEIT  
De  klant  geeft  ons  toestemming  om  gratis  één  of  meerdere  publicitaire  panelen  op  de 
bouwwerf te plaatsen. Evenzeer behouden wij ons het recht voor redactionele artikels op 
te  stellen  en  te  publiceren,  gebruik  makend  van  foto’s  en  tekeningen  die  betrekking 
hebben op de werf.  


12. INTELLECTUELE EIGENDOM 
12.1. Alle  intellectuele  eigendomsrechten  (waaronder  auteursrechten  merkenrechten, 
domeinnamen,  octrooien)  met  betrekking  tot  de  geleverde  goederen,  blijven  onze 
eigendom en worden niet overgedragen, noch in licentie gegeven aan de klant. 
12.2. Alle  ideeën,  studies,  plannen,  tekeningen,  berekeningen,  knowhow  of  andere 
intellectuele  eigendom  etc.  die  door  ons  aan  de  klant  worden  verstrekt,  blijven  onze 
eigendom, beschermd door intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen 
zij niet verspreid of misbruikt worden, noch door de klant, noch door derden.   
12.3. De  klant  mag  de  geleverde  goederen  niet  kopiëren,  veranderen,  herbouwen  of 
reconstrueren.  


13. ALGEMENE BEPALINGEN 
13.1. De klant erkent – behoudens tegenbewijs – kennis te hebben genomen van deze 
algemene  voorwaarden  in  al  haar  geschreven  en  gedrukte  bepalingen.  Hij  erkent  dat 
deze  voorwaarden  de  integrale  tekst  uitmaken  van  de  overeenkomst  tussen  beide 
partijen,  en  alle  voorafgaande  mondelinge  of  schriftelijke  voorstellen  tot  verbintenissen 
en/of  van  hem  uitgaande  documenten  vervangen  en  vernietigen,  evenals  elke  andere 
mededeling  tot  nog  toe  tussen  partijen  gedaan  met  betrekking  tot  de  inhoud  van  deze 
overeenkomst, en erkent deze te aanvaarden.  
13.2. Wij verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die wij van  u ontvangen met 
het oog op de  uitvoering van de overeenkomst,  het klantenbeheer, de boekhouding en 
directe marketingactiviteiten. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, 
het  vervullen  van  wettelijke  en  reglementaire  verplichtingen  en/of  het  gerechtvaardigd 
belang.  De  verwerkingsverantwoordelijke  is  Koraton  (BE0424.217.424),  gevestigd  te 
Visserskaai 26, 8500 Kortrijk. Deze persoonsgegevens worden alleen doorgegeven aan 
verwerkers,  ontvangers  en/of  derden  indien  noodzakelijk  in  het  kader  van  voormelde 
doeleinden voor de verwerking.  
13.3. De klant draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid van de persoonsgegevens 
die  hij  aan  ons  bezorgt  en  verbindt  er  zich  toe  de  Algemene  Verordening 
Gegevensbescherming  na  te  leven  ten  aanzien  van  de  personen  van  wie  hij  de 
persoonsgegevens aan ons heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke 
persoonsgegevens  die  hij  van  ons  en  onze  medewerkers  zou  ontvangen.  Door 
ondertekening van de offerte verklaart de klant dat hij afdoende geïnformeerd werd over 
de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, op verbetering, 
op het wissen en op het instellen van bezwaar. 
13.4. De  eventuele  nietigheid  van  een  of  meerdere  bedingen  uit  deze  algemene 
voorwaarden,  doet  geen  afbreuk  aan  de  toepasselijkheid  van  alle  andere  clausules.  In 
voorkomend geval wordt het getroffen (of het getroffen deel van het) beding in onderling 
overleg met de klant vervangen door een beding dat zoveel als mogelijk met het doel en 
de strekking van het getroffen beding overeenstemt. 
13.5. De partijen erkennen dat elk beding werkelijk door hen is gewild en geen (kennelijk) 
onevenwicht tussen de rechten en plichten van de partijen doet ontstaan. 


14. BETWISTINGEN 
14.1. Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgisch recht, met 
uitdrukkelijke uitsluiting van het Weens Koopverdrag.  
14.2. Alleen  de  rechtbanken  van  Kortrijk  zijn  bevoegd  voor  betwistingen  omtrent  de 
geldigheid, interpretatie of uitvoering van de overeenkomst.